Η εκκρεμότητα του χωροταξικού Κ. Μακεδονίας είναι πολύ παλιά. Ξεκινάει από το Ρυθμιστικό Θεσσαλονίκης του 1986 και μετά. Είναι γνωστό ότι όλη η διαδικασία ξεκινά και τελειώνει μονοσήμαντα στο Υπουργείο κράτος και η όποια διαβούλευση τοπικά έχει την κρατική γραφειοκρατία “αγκαζέ” με το υπουργείο και τους πολίτες φορείς σε όσα έχουν αντίθετη άποψη … “απέναντι”….
Η τελευταία προσπάθεια ξεκίνησε το 2010 επί Υπουργίας κας. Μπιρμπίλη στο Ολύμπιον. Βγήκαν όλοι στα κάγκελα για ο ΟΡΘΕ περιείχε 2 καταστροφικές διατάξεις που δεν προέβλεπαν την ανάπτυξη της Θεσσαλονίκης, αλλά αντίθετα έβαζαν λουκέτα σε χιλιάδες επιχειρήσεις χαμηλής και μέση όχλησης και από την άλλη έκαναν σκανδαλώδεις χάρες στην υψηλή όχληση ερημώνοντας όλη τη δυτική Θεσσαλονίκη. Η Θεσσαλονίκη έχασε το 65% του ΑΕΠ της. Με την μακρόχρονη εκκρεμότητα ειδικά η δυτική Θεσσαλονίκη, δυστυχώς έμεινε βούρκος, βυθίστηκε το ΑΕΠ μόνο της περιοχής πάνω από 30% σε σύγκριση με άλλες περιοχές της Θεσσαλονίκης, παρά το ότι έγιναν αρχικά με την προοπτική της ισόρροπης ανάπτυξης δυτικά … 4 νέα … 5στερα ξενοδοχεία. Ακόμη και ο μετέπειτα Πρόεδρος του ΟΡΘΕ αρθρογράφησε αντίθετα και υπέρ της ανάπτυξης.
Το 2014 έγινε μια δεύτερη προσπάθεια για το Ρυθμιστικό Θεσσαλονίκης με μορφή νόμου, το οποίο πάλι περιείχε τις 2 καταστροφικές διατάξεις. Λουκέτα στην παραγωγή, παράνομες χάρες στην υψηλή όχληση, ακόμη και με την καταργημένη Σεβέζο ΙΙ του 2007, αφού ήδη υπήρχε η Σεβέζο ΙΙΙ του 2012. Το ΥΠΕΝ τότε, σύσσωμο συνέταξε νομοσχέδιο, το έφερε στη Θεσσαλονίκη, το παρουσίασε, βγήκαν όλοι- μα όλοι στα κάγκελα εναντίον των 2 αυτών διατάξεων από τους πολίτες, φορείς, ΠΚΜ, βουλευτές που το χαρακτήρισαν “ταφόπλακα”. Η εμμονή του ΥΠΕΝ και των μελετητών συνέχισε, καταρτίστηκε το νομοσχέδιο, πήγε στη Βουλή, αρχικά στην ολομέλεια, από όπου αποσύρθηκε από την αντίδραση βουλευτών. Μετά εισήχθη στο 1ο τμήμα διακοπών από όπου πάλι αποσύρθηκε από την συνεχιζόμενη αντίδραση, μετά … εισήχθη στο 2ο τμήμα διακοπών με βουλευτές μόνο από τη νότια Ελλάδα. Η Επιστημονική Επιτροπή της Βουλής στην αξιολόγηση του νομοσχεδίου εντόπισε ότι η παλιά Σεβέζο ΙΙ 2007 που περιστρεφόταν όλο το νομοσχέδιο δεν ίσχυε από το 2012 λόγω Σεβέζο ΙΙΙ και επεσήμανε ότι τα μέτρα ασφαλείας λαμβάνονται εντός των ορίων των εγκαταστάσεων υψηλής όχλησης και όχι εκτός σε βάρος των κατοίκων. Η Κυβέρνηση τότε “σοφά” το απέσυρε. Η επικοινωνιακή διανόηση η διαπιστευμένη στη γραφειοκρατία, δεν εμβάθυνε στην αναπτυξιακή ουσία, ούτε ανέδειξε το πρόβλημα, και το έριχνε στους πολίτες αντί στις σκανδαλώδεις διατάξεις υψηλής όχλησης. Αμέσως μετά, το ΥΠΕΝ άλλαξε το νόμο και κατάργησε τον ΟΡΘΕ και την νομοθετική διαδικασία του Περιφερειακού χωροταξικού. Από τότε υπάρχει ΥΑ ή ΚΥΑ για τα χωροταξικά, μέσω διαβούλευσης στην Περιφέρεια Κ. Μακεδονίας. Είναι μια νέα διαδικασία “προσαρμογής” της γραφειοκρατίας στην εξουσία των μελετητών του Υπουργείου.
Από το 2015 ξεκίνησε η νέα διαδικασία και κατέληξε μόλις στις 20/08/2020, δηλαδή μετά 7 ολόκληρα χρόνια!!! Αν υπάρχει μία εξήγηση είναι η επιμονή στις καταστροφικές διατάξεις, … στα λουκέτα των μονάδων παραγωγής και την ερήμωση δυτικά. Είναι ανεξήγητες οι επιμονές με τέτοιες υπερβατικές λογικές και σκανδαλώδη συμφέροντα – όπως είπαν οι Δήμαρχοι δημόσια. Η Θεσσαλονίκη όλα αυτά τα χρόνια υποβαθμιζόταν, κυριαρχούσε η αποεπένδυση, έχανε νέα έργα και επενδύσεις, έγινε πρωτεύουσα της ανεργίας. Η αρχική μελέτη των 1.000 σελίδων, με ενσωματωμένους τους χάρτες ερήμωσης, εισήχθη στη διαβούλευση φυσικά, πάλι στα κάγκελα όλοι οι φορείς και οι δήμαρχοι. Ψηφίζεται στην ΠΚΜ 17/12/2015 με την Απόφαση 266/15, χωρίς κλήτευση φορέων, με μια περίληψη 8 σελίδων, που κανένας περιφερειακός σύμβουλος δεν ήταν δυνατόν να καταλάβει. Έγιναν έγγραφες και επίσημες παρεμβάσεις δεκάδων φορέων και δημάρχων στην ΠΚΜ. Δίνονταν αμφίσημες υποσχέσεις ότι … θα διορθώσουμε, δεν διορθώθηκε τίποτα.
Όλοι οι φορείς βρέθηκαν σε δύσκολη θέση και αναγκάστηκαν να εκδηλώσουν την αντίθεση τους. Πραγματοποιήθηκαν 7 μεγάλες συγκεντρώσεις και συνεντεύξεις τύπου των 200-250 ατόμων και υπήρξαν πολλές δεκάδες ολοσέλιδα δημοσιεύματα σε όλα τα μέσα Θεσσαλονίκης και Αθήνας εναντίον των καταστροφικών διατάξεων.
Το 2018 ψηφίστηκε νέα απόφαση στην ΠΚΜ η 142/18 με χειρότερες διατάξεις και λουκέτα στη χαμηλή όχληση και νέες εγκαταστάσεις Σεβέζο στον αστικό ιστό. Ξανά στα κάγκελα όλοι. Υποσχέσεις και έγγραφες αυτή τη φορά, από την ΠΚΜ για άμεση διόρθωση, χωρίς αποτέλεσμα.
Το 2019 η Διεύθυνση Σεβέζο της Κομισσιόν της ΕΕ με εντολή του Π. Γιούνκερ αποφαίνεται καθαρά και ειδικά για το χωροταξικό της Κ. Μακεδονίας, ότι δεν υπάρχουν περιορισμοί επενδύσεων και λουκέτα σε επενδύσεις, ξενοδοχεία, σχολεία, κέντρα υγείας εκτός των ορίων υψηλής όχλησης.
Αντί η ΠΚΜ και η Πολιτεία να σπεύσουν να διορθώσουν τις διατάξεις, αντίθετα υπογράφουν την ΚΥΑ 5/7/19 όπως ήταν (παραμονή εκλογών), που ευτυχώς δεν έγινε ΦΕΚ. Αργότερα, με την νέα Κυβέρνηση εισάγεται στον αναπτυξιακό νόμο 10/2019 πολύ αρνητική διάταξη για να γίνουν οι βίαιες μετεγκαταστάσεις – λουκέτα χιλιάδων επιχειρήσεων. Θαρρείς και κάποιος έβαλε στόχο τη Μακεδονία.
Οι αντιδράσεις όλων και κυρίως ημών ήταν άοκνες με πολλές παρουσίες στη Βουλή, στα Υπουργεία, παντού και προς τιμή της Κυβέρνησης και του κ. Πρωθυπουργού, διορθώθηκε η καταστροφική διάταξη και θεσπίστηκε για 30 χρόνια ο εκσυγχρονισμός και επέκταση των μονάδων παραγωγής στο Νόμο 4635/19, άρθρο 13.3.9.β. Δώσαμε συγχαρητήρια. Χρειαζότανε όμως να ενσωματωθεί η διάταξη στη χωροταξική νομοθεσία.
Το 2020 κυκλοφόρησαν νέα σχέδια ΥΑ ή ΚΥΑ με επαναφορές διατάξεων στην παλιά νομοθεσία δηλαδή τα λουκέτα και αντίθετες με την νομιμότητα Σεβέζο, δηλαδή να συνεχίσει η ερήμωση δυτικά.
Με το ΦΕΚ Δ485-20/08/20 (την ώρα της Τουρκικής κρίσης) το νέο κείμενο του Περιφερειακού Χωροταξικού ΠΚΜ, ύστερα από τις συνεχόμενες και καταστροφικές παλινωδίες, μπορεί να το συνοψιστεί στα εξής καίρια σημεία.
Στα 2 βασικά θέματα που τόσα χρόνια οι “κοπτόμενοι” την ανάπτυξη και την χωροταξική τάξη έλεγαν τα αντίθετα:
Σώζονται από τις μετεγκαταστάσεις λουκέτα οι 3-4.000 χιλιάδες μονάδες παραγωγής χαμηλής και μέσης όχλησης για 30 χρόνια, με την ενσωμάτωση της θετική νομοθεσίας του αναπτυξιακού στο χωροταξικό.
ΔΕΝ σώζεται από την παράνομη ερήμωση η δυτική Θεσσαλονίκη, γιατί το κείμενο αντιγράφει μεν εκ περισσού τις γνωστές διατάξεις Σεβέζο ΙΙΙ, αλλά δεν ενσωματώνει την καθαρή διατύπωση της Διεύθυνση Σεβέζο, Κομισσιόν ΕΕ ότι δεν υπάρχουν περιορισμοί χρήσεων εκτός ορίων υψηλής όχλησης, ούτε την διατύπωση της Επιστημονικής Επιτροπής της Βουλής στην ίδια κατεύθυνση. Αντίθετα προβλέπει νέες άδειες στην υψηλή όχληση σε απόσταση ~1χλμ εκτός σχεδίου πόλεως, όταν χρόνια πάσχιζε να κλείσει τη χαμηλή και μέση όχληση. Αλλά δεν υπάρχει καθαρή αναφορά στην ανάπτυξη και τις επενδύσεις στον υπάρχοντα αστικό ιστό, χωρίς παράνομα εμπόδια.
Δεν σώζονται τα 1.000.000 μ2 κενά κτίρια του νομού, για να μπορούν να αξιοποιηθούν, χωρίς περιορισμούς χρήσεων. Αντίθετα στο Ρυθμιστικό Αθήνας προβλέπεται η πλήρης αξιοποίηση των κενών κτιρίων.
Οι 471 μεγάλες επιχειρήσεις και ενώσεις πολιτών και οι Δήμαρχοι δυτικά αξιολόγησαν την Απόφαση Δ485- 20/8/20 και υπέβαλαν στους αρμόδιους Υπουργούς και τον Πρωθυπουργό αίτημα ΔΙΟΡΘΩΣΕΩΝ, στη βάση του εγγράφου της Διεύθυνσης Σεβέζο, Κομισιόν ΕΕ και της Επιστημονικής Επιτροπής της Βουλής.
Μετά τόσα χρόνια κρίσης δεν είναι δυνατόν να παραμένει για παράνομους λόγους βούρκος η δυτική Θεσσαλονίκη. Με τέτοια κρίση και ανεργία. Να εφαρμοστεί η νομιμότητα της ΕΕ. Δεν υπάρχουν τέτοια μέτρα πουθενά αλλού στην Αττική και όλη την ΕΕ. Προκαλείται διχασμός και διχόνοια. Διπλά μέτρα και σταθμά! Κράτος δικαίου σε αναζήτηση!!!
Η επικοινωνιακή διανόηση με αρκετά άρθρα για το χωροταξικό, αναφέρεται στις γενικόλογες περιγραφές, ευχές και κατευθύνσεις της Απόφασης. Δεν υπάρχουν πουθενά μέτρα προσέλκυσης νέων επενδύσεων. Το θεώρημα της επέκτασης των βιομηχανικών ζωνών είναι έωλο, αφού όλες οι υπάρχουσες δομές είναι σχεδόν άδειες και έρημες και υπάρχουν στο νομό μόνο ±400-1.000.000 μ2 κενά βιομηχανικά κτίρια. Αγνοείται η άμεση και αυτόματη αξιοποίηση τους. Δεν γίνεται αναφορά στην μακρόχρονη περιπέτεια των μετεγκαταστάσεων λουκέτων σε 3-4.000 μονάδες παραγωγής. Δεν ενδιαφέρει? Δεν γίνεται αναφορά στη νομιμότητα της ΕΕ που ξεκαθάρισε ότι δεν υπάρχουν περιορισμοί εκτός της υψηλής όχλησης. Ενδιαφέρει 400.000 κατοίκους. Δεν ενδιαφέρει τους υπόλοιπους. Είναι γνωστό το συστημικό της διαδικασίας, αλλά με τόση φτωχοποίηση και κρίση δεν πρέπει να πρυτανεύουν και να επαινούνται οι προσπάθειες ανάπτυξης και ανάταξης.
Η χωροταξία είναι εργαλείο ανάπτυξης, όχι υποβάθμισης.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου